Ia-?i mireas? ziua bun?

iulie 13th, 2010

Articol publicat in: Societate


M-am trezit special pentru a finaliza topicul despre obiceiurile de nunta din zona Buzaielor.

R?m?sesem lapetrecerea de joi seara, numit? La Flori – obicei al c?rui scop st? n confec?ionarea florilor de hrtie cu care urmeaz? a se mpodobi brazii smb?t? noaptea sauduminic? diminea?a, dup? caz.

Oamenii mirelui sosesc n puterea nop?ii de smb?t? cu brazii; doi brazi tineri; ace?tia sunt pu?i de o parte ?i de alta a por?ilor celor implica?i: mire, mireas?, na?i. Diminea?a urm?toare tinerii se adun? s? mbrace brazii cu flori nainte ca satul s? se trezeasc? la primul pocnet de bici al v?carului. Din acest moment ncep ritualurile specifice din ziua nun?ii, att la socrii mari ct ?i – mai ales – la socrii mici.

B?rbieritul mirelui

Ginerica trebuie b?rbierit n mijlocul cur?ii de c?tre cel mai bun pritenen al lui; mai demut se obi?nuia ca acesta s? se a?eze chiar lng? fntna din curte, muzican?ii s? intoneze cntece specifice riturilor de trecere iar frtatul mirelui s? l b?rbiereasc? cu un brici ascu?it. Odat? b?rbierit urmeaz? sp?larea ritual? tot n mijlocul cur?ii – dezbr?cat pn? la bru ginerica se spal? cu ap? rece pe partea superioar? a corpului. Apoi se preg?te?te pentru mbr?cat: hainele – de la ciorapi la c?ma?? – trebuie s? fie toate noi. Odat? mbr?cat ginerica iese n curte unde cinste?te cu nunta?ii lui. Att obiceiul b?rbieritului, al sp?latului ct ?i al mbr?catului se petrec n mijlocul asiten?ei, cu men?iunea c? la ultima parte doar cei mai buni prieteni ai lui ?i mama particip?. Evident, mbr?carea mirelui constituie prilej de glume ?i anticip?ri fertile pentru viitorul so?!

Cele mai importante momente se petrec ns?, la casa socrilor mici – mireasa este centrul aten?iei. Dac? ginerica trece n v?zul lumii prin toate riturile ?i ritualurile, mireasa trebuie s? fie ct mai discret?. Vorbit? din timp cu vreo femeie priceput? – coafezele ?i hair stilistele sunt apari?ii recente de 30-40 de ani, mireasa este coafat? ?i aranjat?; cum p?rul lung legat n coade era, obligatoriu, semnul feciorelnic distinctiv, majoritatea mireselor purtau coc n ziua nun?ii lor (coafur? mai veche dect cocul f?cut celebru de Coco Chanel ). Rochia de mireas? era, obligatoriu, alb? ?i ct mai nchis?: cu mneci lungi, piept nalt care s? acopere bustul, uneori chiar pe gt; doar minile ?i fa?a trebuia l?sate descoperite n fa?a ochilor curio?ilor! Cu ct o mireas? era mai bine acoperit? cu att f?cea mai mare cinste p?rin?ilor ?i neamului ei.

Toat? diminea?a mireasa prime?te nunta?ii n cas?; afar? nu are voie s? ias?! exista, de mult de tot, obiceiul ca anumite mirese, for?ate la m?riti?, s? fie furate de iubi?ii lor secre?i chiar n noaptea sau diminea?a de dinaintea nun?ii. Pentre a prentmpina astfel de incidente – numeroase n trecut – mireasa nu iese din cas? dect la hora miresei, dup? ce a fost deja dat? mirelui. Ea ?i prime?te nunta?ii n cas? – dar ?i cei care intr? sunt ale?i pe sprncean?: numai prietenele (suratele) ?i neamurile apropiate! Restul invita?ilor sunt primi?i la poart? cu b?utur? ?i pr?jituri ?i sunt pofti?i la mas?. De obicei se serve?te un antreu u?or, un mezelic, care s? ?in? de foame pn? dup? cununie. Suratele pun flori n piept nunta?ilor, fiec?ruia dup? rang ?i grad de apropiere de socrii mici.

La casa na?ului se strng c?iva prieteni ?i vecini care l nso?esc la nunt?. Cu ct na?ul e mai de omenie cu att are mai mul?i invita?i. ?i aici nunta?ii se omenesc la mas? nainte de a pleca dup? mireas?. Ginerica, inso?it de dou? fete – de obicei veri?oare – ajunge la casa na?ului. Muzican?ii cnt? melodii specifice de n??it iar starostele d? glas rug?min?ii mirelui de a-l nso?i la casa socrilor mici ?i a cere, pentru el, mireasa. Ginerica nmneaz? na?ei buchetul de flori iar na?a l ia de bra?; pn? la intrarea n biseric? ea e responsabil? pentru gineric?. Cu tot alaiul dup? ei ginerele ?i na?ii pleac? spre casa miresei.

Se aud chiote ?i l?utari! Mireasa adev?rat? e ascuns?; o bab? – cu ct mai b?trn? ?i mai ?chioap? cu att mai bine – sau o femeie m?ritat? ?i dispus? s? intre n joc – e iute mbr?cat? n mireas?, pocit? cu te miri ce pe fa?? ?i ia loc n spatele zidului de surate. Toate fetele se strng gr?mad? n jurul mesei ?i a?teapt? sosirea ginerelui cu gnduri aspre de negociere. Adus la bra? de c?tre na??, f?cndu-?i loc cu plosca cu ?uic?, ginerica ncearc? s? ajung? la mireas?. De cele mai multe ori na?ul trebuie s? croiasc? drum; n acest moment na?ul este omul cel mai important! El negociaz? mireasa, el o cump?r? pentru finul lui. Dup? discu?ii n contradictoriu, dup? rug?min?i nenum?rate, dup? plat?, suratele scot o mireas? la iveal?; baba! Na?ul pare c? se nfurie ?i l ceart? pe gineric? pentru c? l-a pus pe drumuri ?i la cheltuial? pentru o h?c? b?trn?, nici de sup? bun?! Suratele cer mai mult ca s? arate adev?rata mireas?m ?i mai mult ca s? o lase s? plece. n cele din urm?, dup? ce ?i mirele d? ceva bani, mireasa e adus? la mas?. Totul se petrece de o parte ?i de alta a unei mese special mpodobit?. Ginerica i pune miresei cercei n urechi, inelul n deget, salba nou? de m?rgele la gt. Ea i d?ruie?te o batist?. Apoi, la bra?ul na?ului mireasa ?i face pentru prima oar? apari?ia n curte unde to?i nunta?ii se prind n hor?. Urmeaz? momentul iert?ciunilor; mireasa, nso?it? acum doar de gineric? se ntoarce n cas? unde, a?eza?i pe scaune i a?teapt?, plngnd amarnic, p?rin?ii ?i, dac? mai tr?iesc, bunicii miresei. Amndoi ngenuncheaz? n fa?a lor ?i le s?rut? minile ?i genunchii de cte trei ori. Mireasa le mul?ume?te p?rin?ilor pentru toate cte au f?cut pentru ea, i roag? s? o ierte de le-a gre?it ?i le cere s? i binecuvnteze via?a al?turi de alesul ei. Mama i strecoar? n sn un obiect de valoare ?i i d? ultimele sfaturi printre lacrimi. Mirele trebuie s? rosteasc? urm?toarea formul?: Mul?umesc mam? ?i tat? c? a?i crescut-o pe mireas? ?i mi-o da?i mie de nevast?! Apoi soacra i pune viitorului ginere primii bani n buzunarul de la hain? ?i l roag? s? aib? grij? de fata ei. Dac? fata pleac? din sat iert?ciunile, cu valoarea lor de simbol de r?mas bun de la via?a al?turi de mam? ?i tat?, se prelungesc ?i cap?t? chiar aspecte dramatice: hohote se plns, implorarea mirelui s? nu duc? fata departe, chiar refuzul de a se desp?r?i de aceasta. O adev?rat? mireas? trebuie s? plng? ct mai mult n aceste momente, dovedind, astfel, regretul pentru cele ce le las? n urm?. n tot acest timp, n pridvor, muzican?ii cnt? Ia-?i mireas? ziua bun?!

Cnd ceremonia iert?ciunilor s-a ncheiat mireasa, nso?it? de na?, ginerica – nso?it de n?na??, ies n curte ?i se ndreapt? c?tre poart?. Mireasa este sf?tuit? s? nu se uite nici o clip? napoi, de unde a plecat, ?i iese f?r? a arunca o privire ocolului p?rintesc.

Tot alaiul se ndreapt? spre prim?rie unde se oficiaz? c?s?toria civil?. Apoi proaspe?ii so?i se ndreapt?, tot desp?r?i?i, spre biseric?, unde se petrece cununia. Mirele ?i na?ul intr? primii n biseric?, urma?i de mireas? ?i n?na?? apoi de restul alaiului. Pe Buzaie cununia se face cu vin ?i pi?coturi; perechile formate din cavalerii ?i domni?oarele de onoare poart? n mn? lumn?rile. Cu ct familiile celor doi sunt mai cunoscute de c?tre preot -?i n comunitate – cu att se lunge?te ceremonia; o mare importan?? e acordat? predicii, n timpul c?reia preotul trece n revist? toat? via?a celor doi proaspe?i so?i, accentueaz? sentimentul de greutate care apas? sufletele p?rin?ilor la desp?r?ire ?i, implicit, contribuie la starea general? de bocet. Na?ul pl?te?te popii cununia iar mirii, de acum bra? la bra?, ies din biseric? n ploaia de orez, gru, b?nu?i, bomboane care sunt aruncate asupra lor n semn de bel?ug n c?snicie. De acum cei doi sunt nedesp?r?i?i pn? la miezul nop?ii. Pe drumul dinspre biseric? mirele trebuie s? pl?teasc?, chiar de mai multe ori, dezlegarea drumului. Legatul drumului miresei se face la propriu, cu o frnghie prins? ntre dou? garduri, astfel nct nimeni s? nu poat? trece. La mijlocul drumului sunt a?ezate g?le?i cu ap? – semn de bel?ug – iar mirele ?i na?ul trebuie s? pl?teasc? – de obicei b?utur? – pentru dezlegatul drumului.

La intrarea n sala de nunt? tn?ra pereche e a?teptat? de soacra mare care rupe deasupra capetelor lor un colac de gru, i cuprinde de dup? gt cu un ?tergar ?i i introduce astfel, n mar?ul l?utarilor, n sal? (cort, dup? caz). La ruperea colacului soacra le ureaz? de bel?ug, de spor n cas?, de copii s?n?to?i.

Petrecerea urmeaz?, de obicei, dou? zile. Prima zi se termin? cu strnsul darului, bani ?i obiecte cu care nunta?ii cinstesc nunta. Darul e cu strigare ?i astfel, pentru a nu da prilej de vorbe, fiecare se str?duie?te s? dea ct a dat vecinul s?u. primii care d?ruiesc sunt na?ii, apoi p?rin?ii ?i neamurile apropiate; dup? ei vin oamenii de ncredere ai socrului mare care auobliga?ia s? m?reasc? darul; cu ct dau ei mai mult cu att oblig? nunta?ii s? dea mai mult. De obicei exist? un dar general valabil ntr-un sezon ?i lumea l respect?. Acest dar trebuie s? acopere cheltuielile mirilor cu ospe?itul fiec?rei perechi ?i din el s? r?mn? pentru casa tn?rului cuplu. Rudele apropiate ?i prietenii aduc ?i cadouri consistente; obiecte de mobilier, vesel?, unelte – acolo unde a cazul – vite. De obicei socrii fac cunoscut? acum ?i zestrea pe care o dau mirilor.

Spre diminea?? nunta?ii pleac? la casele lor, nso?i?i de sticla cu ?uic? ?i pr?jiturile primite de la miri. E timpul de odihn? nainte de urm?toarea zi de petrecere!

Share and Enjoy:



Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

Name (required)

Email (required)

Website

Speak your mind

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X